W dniu 17.11.2022 o godz. - 18:00
Pieśni do słów Zuzanny Ginczanki na sopran i fortepian
utwory współczesnych polskich kompozytorek
Aleksandra Resztik – sopran
Katarzyna Ewa Sokołowska – fortepian
Jan Galant – prowadzenie
W programie:
Monika Kędziora – Maj 1939
Alicja Gronau – Gramatyka wg Ginczanki do wiersza Gramatyka
Ewa Fabiańska-Jelińska – Erotofizyka, Wyjaśnienie
Katarzyna Kwiecień-Długosz – Wiersz o radosnym czekaniu, Przepis na prostotę życia
Łucja Szablewska – Posucha
Anna Ignatowicz-Glińska – Obcość, Labirynt obłędny, Agonia
Koncert dofinansowano ze środków:
Samorządu Województwa Wielkopolskiego oraz ENVIMAC Polska Sp. z o.o.
organizator – Ostrowskie Towarzystwo Naukowe
mecenat – Samorząd Województwa Wielkopolskiego, ENVIMAC Polska Sp. z o.o.
partnerzy – Ostrowskie Centrum Kultury, Uniwersytet Wrocławski – Ośrodek Badań nad Historią
i Kulturą Żydów z Południowej Wielkopolski
Główną osią koncertu są wiersze napisane przez Zuzannę Ginczankę, tragicznie zmarłą w ostatnim roku II Wojny Światowej polską poetkę pochodzenia żydowskiego. Kobiecy pierwiastek poezji podkreślony został zarówno w aspekcie twórczym – autorki muzyki to współczesne polskie kompozytorki, jak i na płaszczyźnie wykonawczej – pieśni wykonują znakomite artystki związane z warszawskim środowiskiem artystycznym: Aleksandra Resztik – sopran oraz Katarzyna Ewa Sokołowska – fortepian.
Utwory prezentowane podczas koncertu powstały w ramach programu”Zamówienia kompozytorskie” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, a ich prawykonanie odbyło się 27 marca 2022 w Audytorium Muzeum POLIN w Warszawie.
Koncert odbywa się w ramach Mazel Tov – Festiwalu historii, kultury, tradycji i dziedzictwa narodu żydowskiego i towarzyszy 10. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Lokalna społeczność żydowska”.
ALEKSANDRA RESZTIK
sopran, ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w klasie prof. Zdzisławy Donat (UMFC). Występowała na najważniejszych scenach filharmonicznych i operowych w Polsce, a także m.in. we Francji, Austrii i Japonii. Jest laureatką m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Debiut Śpiewaczki oraz Konkursów FLAME i UFAM w Paryżu. Była stypendystką Banku Société Générale. W ramach stypendium nagrała płytę „Soliści” (2008). W roku 2009 została nominowana do Paszportu Polityki. Była również dwukrotnie stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aleksandra Resztik specjalizuje się w repertuarze mozartowskim, a jej popisową rolą jest Królowa Nocy w „Czarodziejskim flecie”. Jej emploi obejmuje obok opery także solowe partie oratoryjne, m.in. „Carmina burana“ C. Orffa, IX Symfonia Beethovena, Wielka Msza c-moll W.A. Mozarta i Te Deum K. Kurpińskiego oraz muzykę kameralną.
W lutym 2019 roku Aleksandra Resztik obroniła pracę doktorską zatytułowaną „Wirtuozeria wokalna w pieśni koloraturowej na przykładzie cykli Pieśni księżniczki z baśni op. 31 Karola Szymanowskiego i Quatre chansons de Ronsard op. 223 Dariusa Milhaud”. Pracuje na stanowisku asystenta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
KATARZYNA EWA SOKOŁOWSKA
pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego.
Od 25 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na repertuarze polskim, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje seria płytowa pt. „Polski kalejdoskop”. Zainteresowania pianistki związane są również z muzyką wokalną. Na tym polu współpracuje ona z wieloma wybitnymi pedagogami i artystami. Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagranicznych oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie zatrudniona jest w macierzystej uczelni na stanowisku adiunkta współpracując z Wydziałem Wokalno-Aktorskim oraz Katedrą Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.